Krkonoše 29. - 31.8.2003

Zvadlo na tuto akci nikdy neexistovalo.

Že se někam opravdu pojede a kam to bude se s Klokanem domlouváme ve čtvrtek večer před akcí ... takže se ani nemůžeme divit, že se k nám nikdo nepřidává.

Pátek 29.8.2003

Klokan přijíždí do Prahy svým oblíbeným vlakem před druhou odpolední - ale vyhazují ho už v Dejvicích, neb někde níže se nějaký vlak blíže seznamoval s nějakým autem... Klokan dnes zřejmě definitivně skončil s rozbíjením dlaždic v Šamotce - a protože prý nedostal mail s instrukcemi - a v důsledku bujaré žranice v práci ho nenapadlo mi zavolat - scházím se s ním až za dlouho po dvou zmatených telefonátech na NádrHolu. Vyrážíme do Kobylis změřit Klokana pro ušití neoprénu ... a odtud se vracíme na hlavní nádraží, kde nám po drobném běhu ujíždí tak o 2 minuty vlak v 17:13 směrem na Hradec. Klokan mi pak na nástupišti málem umře.

Ježto Hlavák ani Sharewood mi nepřipadá ideální místo k strávení následujících dvou hodin, popojíždíme spěšňákem do Vysočan a odtud courákem do Nymburka. Nádražní hospoda je zavřená ... ale přímo před nádražím nás láká cedulí nymburského piva Denní bar. Protože je po dešti a tedy mokro, usazujeme se v malé místnůstce uvnitř. Točí tu místní jedenáctku ... a není špatná. Po hodině a čtvrt se zvedáme a vracíme se na nádraží, odkud pokračujeme zpožděným rychlíkem do Chlumce nad Cidlinou, pak courákem do Martinic v Krkonoších a ještě dalším courákem jednu zastávku do Jilemnice.

Z jilemnického nádraží vyrážíme krátce před 22:30 mimo centrum města po hlavní silnici k severu. Cestou potkáváme jednu snad až příliš slušně vypadající restauraci s Krakonošem ... to ještě netušíme, že to bude poslední podnik se slušným pivem na této akci:-(

V Hrabačově opouštíme hlavní silnici a míříme přes Dolní Štěpanice ke Štěpanickému hradu. Cestou zkoušíme najít něco ke spaní ... ale jsme v Krkonoších, takže neúspěšně. Někde za koncem Dolních Štěpanic vyrážíme doprava po louce k lesu ... a postupně se dostáváme do severního rohu louky. Těsně u kraje přilehlého lesa objevujeme nějakou cestu, po které vyrážíme nahoru, a po chvíli kousek nad ní nacházíme kamenité, ale alespoň jakž-takž rovné, místo. Na tomto místě se tedy ukládáme a vzhledem k ne zcela ideálnímu počasí (už od Jilemnice mrholí) stavíme tropiko.

Sobota 30.9.2003

Ráno zjišťujeme, že cesta nad kterou jsme se ubytovali, se někde v těchto místech mění v příkop Štěpanického hradu Vzhledem k vyprahlosti okolního lesa raději nerozděláváme oheň, a tak vaříme polévku k snídani na lihovém vařiči. Po snídani balíme a vyrážíme na prohlídku hradu.

Ze spodní části hradu se zachovala v podstatě jen západní obvodová hradba s navazující baštou. Hrad se asi tak před sedmi lety jala opravovat skupina nějakých nadšenců. Tito zmíněnou baštu zastřešili a udělali si v ní jakési patro, zřejmě aby měli kde spát. Baště také pravděpodobně zahradili otevřenou stranu nějakou stavbou z prken - ta se ovšem již rozpadla. Kromě toho vybudovali lanovku na hrad (ta vypadá stále ještě funkčně) - a jakousi prkennou "cestu" nahoru do horního hradu. "Cesta" je dosti kluzká, nepůsobí moc pevným dojmem a hlavně - v místě výstupu do horní části hradu se již zřítila.

Jedna část obvodové zdi horní části hradu má na sobě ještě lešení. Jinak sem tam někde něco je vyspárované, ale celkově hrad působí dojmem, že ho onen spolek definitivně opustil tak před pěti lety. Škoda:-( V horní části hradu jsou patrné mírné zbytky paláce a pahorek, kde stával bergfrit - z bergfritu samého však nic viditelného nezbylo.

Pokouším se něco málo nafotit ... ale je skoro zataženo (a od včerejška se ochladilo asi o 10 stupňů) ... takže to jde jedině na samospoušť, na kterou zde ovšem nejsou moc vhodné podmínky. S pomocí batohu se přeci jen o něco snažím ... ale foťák nikoli. Rozhodl se, že nebude se samospouští fotit jinak než na automat. Vzhledem k uvedenému se tedy na hradě plácáme dost dlouho ... a opouštíme ho až něco po 13:30 pojídaje třešně v rumu (stejně mi je Klokan skoro sežral). Na GPSku si vzpomínám až dole pod hradem ... a vracet se mi nechce... takže: hrad se nachází asi 200 m od naměřené pozice na severovýchod:-)

Když už jsme jednou ve Štěpanicích, jdeme se podívat i na druhý zdejší hrad nazývaný Durdíkem Hradiště u Dolních Štěpanic a mapou od KČT Rychlovský hrádek. Na to se ovšem musíme vrátit do centra Dolních Štěpanic a odtud vyrazit po silnici podél Jizerky k severu. Hrad je na strmé skále nad silnicí těsně před místem, kde se silnice přesouvá z levého na pravý břeh Jizerky. Nahoru lezeme z jižní strany. Výstup je celkem náročný, cestou si málem vypíchnu oko. Nad hradem je jakási louka a nad ní nějaká samota. Vlastního hrad byl velmi (!} svažitý a jediným znatelným pozůstatkem je nepřehlédnutelný příkop. Samozřejmě, zmíněná louka se samotou jsou výškově nad hradem, takže by se odtamtud dal hrad nádherně ostřelovat...

Po návratu dolů pokračujeme po silnici k severu. Sympaticky vyhlížející hospoda u Brádlerů je zavřená, takže alespoň poblíž nabíráme vodu. O 2,5 km dále - ve Vítkovicích - potkáváme otevřený obchod (je sobota asi 16:30 !} a promrzlé občerstvení, kde točí Straropramen. Na louce pod občerstvením jsou nějaké koleje, asi tu jezdívá nějaký minivláček pro děti. Dáváme si zde jedno pivo a pak se vydáváme kolem hotelu Na Starém Mýtě (Gamrhnus) po žluté značce prudce nahoru do sedla Rovinka.

Do zmíněného sedla dorážíme někdy po 18-té hodině, v místním občerstvení plném cykloušů se nezastavujeme - ale vydáváme se po červené značce po hřebeni na Šeřín (1017 m n.m.). Z vrcholové skály na Šeříně je opravdu pěkný rozhled - ale dlouho se nezdržujeme a pokračujeme na 1,5 km vzdálenou a o trochu vyšší Černou Skálu. Z té není výhled pro změnu skoro žádný.

Kousek za Černou Skálou značku opouštíme a vyrážíme si do lesa najít nějaké místo na spaní. To je ovšem docela problém, les je zde nechutně hrbolatý a kamenitý. Nakonec se na jednom mizerném místě ukládáme a za soumraku stavíme tropiko. Ač je zde les o něco méně suchý než dole, oheň si stejně netroufáme rozdělat a tak vaříme těstoviny k večeři opět na mém lihovém vařiči. Noc je dosti chladná, zvlášť pro mě, neb nemám tepláky...

Neděle 31.8.2003

Po ránu není příliš teplo. Přesto před devátou vstáváme, snídáme studené zbytky od večera, balíme a vyrážíme. Rukavice by se opravdu hodily, alespoň že jsem vzal trochu Becherovky ... jen kdyby jí bylo víc.

Vracíme se na červenou značku a přes Mechovinec se dostáváme k vyhlídce na Harrachově skále - je odtud opravdu hezký výhled na nehezké chaty na Mísečkách a ještě ošklivější Špindlerův mlýn. Z vyhlídky scházíme dolů do Míseček, odtud se pak snažíme pokračovat po červené až ke žluté odbočce na Medvědinec. Jenže značku těsně za rozcestníkem ztrácíme, a tak lezeme na Medvědinec přímo - po sjezdovce. Sjezdovka je dost sdlouhá a relativně prudká, takže se konečně dnes také trochu zahříváme.

Nad sjezdovkou nás čeká asfaltka se žlutou značkou až k vrcholu Medvědince, kde je horní stanice čtyřsedačkové lanovky ze Špindlu (60 Kč nahoru, 50 Kč dolů - snad) a draze vyhlížející restaurační zařízení. Pojídajíce sušené švestky vyrážíme kousek po žluté po hřebenu směrem na Krkonoš - jsou tu v jednom úseku i hatě. Ale hned na první křižovatce - s červenou značkou - to otáčíme a vracíme se zpět do Míseček. Klokan je totiž líný (jako obvykle) a na Krkonoše se mu nechce - ač ještě není poledne a tudíž máme fůru času (vhodný spoj jede ze Špindlu až v 16:15).

Z Míseček se sypeme po Vodovodní cestě do Špindlu. Protože tu na první pohled nevidíme žádnou sympatickou hospodu ... a ani moc nevěřím, že bu tu nějaká byla, přesouváme se na autobusové nádraží. Zde nasedáme v 13:15 do poloprázdného autobusu směr Brno a prohlížejíce si vypuštěnou přehradu Labská a pěkně kamenité Labe míříme do Vrchlabí. Na úplném kraji Vrchlabí míjíme místní minipivovar a o hodný kus dál vystupujeme - na náměstí.

Cestou z náměstí k nádraží také nepotkáváme rozumnou hospodu (asi jsme měli více hledat) a tak odjíždíme vlakem do Kunčic nad Labem. V hnusné nádražní hospodě tu mají Gambrinus, takže ji vynecháváme a po průzkumu přilehlé vsi končíme zpět na nádraží, kde obědváme a čekáme na vlak... Po jednom přestupu přijíždíme se zpožděním cca v 18:15 do Prahy - tedy celých 20 minut před příjezdem autobusu v 16:15 ze Špindlu... Kdyby Klokan nebyl líný, mohli jsme místo čekání po nádražích chodit po kopcích...