Výprava do Podkováňského pivovaru 22. - 24.8.2003

Zde najdete příslušné zvadlo.

Pátek 22.8.2003

Ačkoliv to původně vypadalo, že nás pojede možná i pět, všichni jedinci s vyjímkou Klokana (a mě, samozřejmě) si to nakonec rozmýšlí, což nás mrzí zvláště v případě Smädného mnicha ... neboť se (oprávněně) domníváme, že ve dvou Podkováňský pivovar vypít nezvládneme.

Takže jako obvykle vyrážím 210-kou do Čakovic a zde v pohodě stíhám na čas jedoucí vlak směr Turnov. V Neratovicích přistupuje Klokan a ve Všetatech pak společně vystupujeme. Další vlak nás odveze do Mělníka, kde potkáváme našeho známého strojvedoucího, který nás pak veze po místní trati do Trnové. Nutno poznamenat, že uchylák Klokan místo aby se kochal okolní přírodou si valnou většinu cesty hraje s mobilem. Do Mšena dorážíme se solidním předstihem před jízdním řádem ... takže tam docela čekáme - skoro by se to stihlo do Obecníku do hospody:-) Krátce před 18:30 vystupujeme na zastávce v Trnové.

Ze zastávky vyrážíme po modré přes Trnovou (nehezká vesnička bez hospody) do údolí s přehradou . Modrá nás ale zavede výše než kde začíná vzdutí, takže po proudu potůčku míříme údolím dolů. Nicméně nevede tu vůbec žádná cesta, místo ní tu máme fůry až dvoumetrových přítulných bodláků .. takže se tudy chvíli prodíráme a pak se raději přesunujeme na kraj lesa a pokračujeme po zvířecích stezkách.

Po té, co se prodereme bodláčím k začátku vzdutí, je už cesta schůdnější. Toho si zjevně neváží mé staré děravé botasky a tak se jedné z nich utrhává zadní část spodního patra podrážky čímž získávám jakéhosi " opačného žraloka" - nicméně kus drátu to spraví (vydrží až skoro do pivovaru). Přehrada má vody relativně málo ... a ještě je ta voda nechutně špinavá.

Jdeme po levém břehu ... a za chvíli se dostáváme k místu, kde už to jinak než vodou nejde - není tu hluboko, ale jsou tu ostré šutry. Chvíli se tedy brodíme přehradou ... a pak se škrábeme prudkým svahem nahoru - brodit se až ke hrázi bychom asi nezvládli. Nutno poznamenat, že po pravém břehu by to nebylo o nic lepší. Jinak přehrada se stále dodělává, skály už jsou natřené, takže mají povrch jako bazén, a na pravém břehu se místy staví jakási navigace.

Od přehrady míříme po známé silnici do Skalska - u nádraží se potkáváme s dalším vlakem - je totiž asi 20:00. Cestou do hospody si prohlížíme prázdné koupaliště. V hospodě mají slušně tvarovanou a celkem pozornou obsluhu, jako obvykle výborné bramboráky a ještě lepšího Podkováně. Lokál opouštíme kolem 23:00 a jdeme se ubytovat pod náš oblíbený převis.

Sobota 23.8.2003

K snídani vaříme pravý německý ajntopf - gulášovou polévku s čočkou a s lečem. Kupodivu je to relativně poživatelné, Klokanovi to snad i chutná. Po jídle balíme a vyrážíme do pivovaru.

Tentokrát nejdeme přímo po trase bývalé železnice, kousek za někdejší zastávkou ve Skalsku míříme zbaběle po cestě nahotu a pak po silnici dolů až k pivovaru. Nutno poznamenat, že při pohledu z železniční trati vypadá pivovar o poznání lépe. Před pivovarem je fůra aut, pár stánků, řetízkový kolotoč a přichcíplí poníci.

U brány do pivovaru platíme vstupné, čímž se dostáváme na první nádvoří, kde právě před chvílí skončilo vystoupení šermířů. Zde i na druhém nádvoří je slušné množství stánků s pivem (10° větlá i tmavá, 12° světlá, 14° světlá) a nejen s ním. Jeden z nich má i docela pěknou reklamu na limonádu:-) Kromě klasických stolů a lavic slouží ke stejnému účelu i stavby z přepravek od piva s přilepeným "polštářkem" z lepenky - kupodivu je to docela pohodlné. Ve stánku s propagačními materiály mají trička, půllitry, ubrusy, kšandy a lahváče. Exkurse dovnitř do pivovaru se bohužel nekoná ... ale prý kdyby nás bylo tak 8 ... a domluvili bychom se na pracovní den...

Na prvním nádvoří se za nedlouho koná soutěž v koulení sudů do které vysílám Klokana, který málem vyhraje ženskou kategorii (bohužel, ke konci se objevila ještě jedna ženská ... a Klokan si nechtěl vylepšit své skóre). Po sudech přichází ježdění s vozíkem s prázdnýma basama ... ale to mi už nesledujeme, protože na druhém nádvoří začíná hrát Krajanka. Hrajou docela pěkně - žádná z dalších kapel už se nedala poslouchat. Ač je na nádvoří fůra místa, Klokan bůh-ví-proč nechce tancovat. Dali jsme si ani ne půlku polky ... pravda, byli jsme na "parketu" sami.

Po Krajance přichází nějaká pseudocountry skupina (Old Country Team) - hrají dost mizerně. Když vytáhnu mapu přidá se k nám jakýsi obyvat parazitní zástavby na Starém Stránově od kterého se dozvídáme 3 důležité údaje: v motorestu v Pískové Lhotě mají (mimo jiné) Podkováně, v Krnku ho mají jen nahoře v hasičárně a v oboře poblíž Malkova sice pivo netočí, ale zato tam chovají daňky a muflony.

Následuje soutěž v pití piva - nejzajímavější soutěžící je z ženské kategorie ... a zrovna má 79. narozeniny. Tupláky už většina soutěžících nezvládla, ani se jim nedivím. Jinak lidí je tu celkově docela dost (pravda, na Trutnov to nemá), rozhodně víc než bych očekával. Po soutěžích nastupuje na druhém nádvoří nějaká příšerně řvoucí kapela, takže se raději přesunujeme na první, kde je už delší dobu v rohu diskotéka ... ale nikdo tu (alespoň z počátku) netancuje. Asi do 19:00 popíjíme a pojídáme, pak kupuji pár lahváčů "na doma" ... a vyrážíme se někam ubytovat.

Po silnici směrem k Jizeře ujdeme jen kousek a pak šplháme strmou strání nahoru. Zde se ukládáme na cestě mezi polem a lesem ku spánku. Ve 23:00 začíná v pivovaru ohňostroj ... ale než se vzbudíme, než se rozhodneme vylézt ze spacáků a než se dostaneme na vhodné místo na poli, ohňostroj pomalu končí. Byl ale docela velký a pěkný.

Neděle 24.8.2003

K snídani máme zase jednou vločky, Klokanovi moc nejedou. Po sbalení vyrážíme po hraně údolí k jihovýchodu a po chvíli narážíme na pěknou cestu, kterou se vracíme dolů do údolí. Procházíme Cetnem a Strenicemi, kde se zrovna koná nějaká pouť - je tu ten řetízkový kolotoč i přichcíplí poníci, kteří včera okupovali prostor před Podkováněm.

Kousek za Strenicemi přicházíme k naší známé oboře - vzhledem k tomu, že jsme chabé zbytky hradu Malkov minule nenašli, hodláme proniknout do obory znovu. Místo, kde jsme hrad hledali minule, je pravděpodobně zbytkem tvrze Čejky. Durdík tvrdí, že má být hrad v oboře ... a jiný pramen zase že je Malkov naproti tvrzi Čejky. Z toho tedy usuzuji, že by měl být asi naproti přes to boční údolíčko, které si myslivci obsadili se svou oborou.

Proto nejprve pokračujeme kus po silnici podél obory ... ale vypadá to, že je obora nekonečná, takže se po chvíli zase vracíme zpět k severozápadní bráně obory. Lezeme nahoru k domnělé tvrzi Čejky, poblíž odkládáme batohy a přelézáme plot. Velkou oklikou podél plotu se pak vydáváme na určené místo. Les v oboře je totálně vysušený, páchne to tu jako v zoologické zahradě. Cestou zvládáme vyplašit dvě solidní stáda daňků a muflonů, ale žádného myslivce naštěstí nepotkáváme. Zjišťujeme, že obora není jednolitý celek - ploty ji rozdělují na několik částí, jedna z nich je dokonce kus pole...

Úspěšně se dostáváme na místo předpokládaného výskytu Malkova ... nicméně předpoklad byl špatný, tento "kopec" ani nekončí žádným ostrohem. Takže se zase podél plotu vracíme, přelézáme ven, bereme batohy a vyrážíme. Je zhruba kolem druhé hodiny a Klokan spěchá domů, takže nezkoušíme severovýchodní hranu údolí (ta by byla naproti Čejkám ... ale již ne v oboře) a necháváme Malkov na příští rok.

Po silnici vyrážíme do Dolního Krnska (cestou se mi potřetí za akci rozpadá bota - ale tentokrát ji už nespravuji), zde se drobně motáme kolem kostela a pak trefujeme správnou cestu po silnici k železniční zastávce. Na zastávce jsme o více než 0,5 h dříve než vlak, takže vyrážíme nahoru do vesnice podívat se po té hasičárně, kde by měli mít Podkováně. Od místní mládeže se dozvídáme, že jedna hospoda je přímo zde nad nádražím (ale je zavřená a mají tu Gambrhnus) a zmíněná hasičárna je až v Horním Krnsku (poblíž zámku a vodojemu) ... a otevírá až ve čtyři.

Takže se smutně vracíme na nádraží, dáváme si oběd a po chvíli nasedáme do couráku na Prahu...