Kokořínský cykločundr 13.8. - 14.8.2005

Oficiální zvadlo na tuto akci nikdy neexistovalo, cosi jsem ale rozesílal mailem.

Tak jsem nějak v týdnu před akcí s hrůzou zjistil, že nemáme žádný víkendový program. Ač počasí nevypadalo nejlépe, napadlo mě vyrazit o víkendu někam na kolech ... protože je to v podstatě poslední letošní použitelný víkend ... pro nějakou zvrhlou cykloakci. Poslal jsem tedy Klokana zavolat Járovi jakožto nejnadějnějšímu potenciálnímu účastníkovi. Jára tvrdil, že s největší pravděpodobností pojede. Ve středu se ještě přihlásil Ňufík ... ale, když jsem to chtěl ve čtvrtek večer potvrdit ... z obou nakonec vylezlo, že na nás serou - jako obvykle.

Chvíli jsem uvažoval, zda celou akci nezrušit nebo nejet někam na pěšárnu - ale nakonec jsme zůstali u původního návrhu. Hlavně proto, že už bylo poměrně pozdě vymýšlet něco jiného. V plánu tedy bylo vyrazit přes Benátky na Kokořín a Vrátenskou horu.

Sobota 13.8.2005

Ráno vyrážíme z Čelákovic asi v 10:30. Obvyklou cestou přes most a lesem dojíždíme do Sojovic, odtud pak podél řeky nahoru do Tuřic. Protože už je zhruba poledne, můžeme si v Tuřicích v hospodě dát desítku Podkováně ... a taky tak činíme. Dnes ji tu mají dobrou. Z počátku jsme venku, ale pak začíná mírně mrholit, takže se schováváme dovnitř.

Do Benátek to bereme tentokrát po silnici, míjíme hospodu na levém břehu, i tu na pravém nahoře na křižovatce ... a pár minut před druhou hodinou dorážíme do restaurace Na baště, neboť o té si myslím, že je jediná z těch "podkováňských", kde by mohli vařit. V hospodě sice vaří, dokonce se to i celkem dá jíst, ale zaprodala se ďáblu, přesněji řečeno Svijanům, a přestala točit 12° Podkováně. Když se ptám proč, vymlouvají se na špatný servis. Nu což, pivo si nedáváme a jedeme o hospodu níž, na křižovatku.

Tahle hospoda se taky částečně zaprodala ďáblu, leč alespoň desítka Podkováň zůstala (navíc za 10 Kč), takže se občerstvujeme. Při odjezdu zjišťuji, že ve vedle ležícím "podkováňském" baru také vaří ... takže jsme si mohli návštěvu na Baště ušetřit. Nu což, příště.

Z Benátek se přesouváme jen přes kopec do Dražic, kde si jdu vyfotit hrad ... minule nám tu pršelo. Z Dražic se pak táhneme přes Brodce do Pískové Lhoty. Cestou nás předjíždí jakási kolečkobruslařka, Klokan s ní není na kole schopen držet krok. V Pískové Lhotě by měli v motorestu taky točit Podkováň, ale nezastavujeme, spěcháme na bývalý hrad Chlum. Takže do Nepřevázky, přes ves nahoru k lesu, tam odkládáme kola a po svých lezeme nahoru do vesnice Chloumek a odtud po značce na místo bývalého hradu. Zbyly z něj jen valy a příkopy, dnes funguje jako (třešňový?) sad.

Z Nepřevázky vyrážíme cca v 19:00 do Pískové Lhoty, odtud přes Starý Stránov (nezastavujeme, máme zpoždění) dolů k Jizeře a pak údolím Strenického potoka směrem na Skalsko. Klokan se neskutečně táhne. Ve Strenicích míjíme jednu sympatickou hospodu s Podkováněm (mají od 17:00), v Dolním Cetně druhou (tady mají zase 12° za 12 Kč) a kolem podkováňského pivovaru (podniková prodejna má Út - Pá 14:00 - 19:00, So 9:00 - 12:00) nahoru po silnici do Kovance. Je to opravdu hezké stoupání...

Z Kovance do Skalska je to v podstatě z kopce. Těch 15 km z Nepřevázky nám trvalo téměř 2,5 h. Hrůza. Spodní hospoda (tedy "Na vyhlídce") je bohužel stále a už asi na trvalo nefunkční - skví se na ní nápis: "Provozovna uzavřena a zrušena". V té horní mají naštěstí taky výborný Podkováň - desítku za 10 Kč, dvanáctku za 13 Kč. A k tomu ještě nějaké Svijany:-( No, nakonec zůstáváme asi do půlnoci, pak sjíždíme na kolech dolů pod převis a ukládáme se ku spánku.

Neděle 14.8.2005

Ráno vstáváme až v jedenáct. Rychle balíme, snídáme pouze studenou stravu, a vyrážíme. Nejdřív nahoru do vsi a pak přes Vrátno do Mšena. A protože jsme ve Mšeně, nemůžeme vynechat Obecník, před tím ještě nakupuju v místní večerce nějaké lahváče coby památku na doma. V Obecníku si dáváme, jak jinak, výbornou desítku Podkováň, tentokrát za 11 Kč. Hloupě opovrhujeme nabízeným obědem (některá jídla vypadala opravdu pěkně) s tím, že se najíme U Grobiána.

Nejkratší cesta na Kokořín se zdá být po silnici skrz Sedlec a pak po zelené dolů do údolí. Po silnici je to v pohodě, pak jde značka krajem pole ... a potom začíná klesat takovou úzkou skalní průrvou dolů. Je to tu hezké ... ale s těmi koly to opravdu stojí za to. Po cestě fotím zvěř - totiž svého Klokana a cizího psa. Na Kokořín je to ještě kousek do kopce, pro Klokana moc ... takže jde pěšky.

Do Kokořína se nyní leze po původní přístupové cestě. Poslední prohlídka by měla být v 15:00, což už není. Nakonec se účastníme prohlídky v 15:35 (a po nás byla ještě jedna - cca v 16:00). Kromě provedení palácem a návštěvy věže prohlídka nyní zahrnuje i procházku po ochozu. Celou dobu na hradě nám mírně mrholí.

Z hradu sjíždíme dolů do údolí (koupaliště i budovy kolem jsou nadále zpustlé) a tudy ke Grobiánovi. Táhne na 17:00, podle cedule tu dnes mají mít do 18:00 ... a hostinský se tváří, že už chce zavírat. Dáváme si tedy jednoho Podkováně a k jídlu jen (dobré) utopence, nic jiného nám nechce dát. Pak opět nasedáme na kola a za mírného deště míříme údolím dolů skrz Lhotku na železniční stanici Malý Újezd. Cestou pomocí mobilu zjišťuji, kdy nám jede vlak směr Lysá ... cca v 18:00 ... a pak až spěšňák po 19:30. Říkám to tedy Klokanovi, který se pak celkem snaží a jede (na sebe) obstojně rychle.

I tak ovšem přijíždíme na zastávku asi 8 minut po odjezdu prvního vlaku. Chvíli zde čekáme doufajíce, že by mohl mít zpoždění ... Ale nemá, takže se sbíráme a vyrážíme po silnici směr Všetaty, neboť očekávám, že v téhle díře spěšňák stavět nebude. Ovšem už cestou do sousedního Vavřinče nás potkává hezký slejvák, takže se tam raději zbaběle schováváme do autobusové zastávky. Při tom mobilem zjišťuji, že spěšňák v díře zvané Malý Újezd staví, takže se po ochabnutí deště zase vracíme.

S nástupem do vlaku máme kapku problémy (zvlášť já, s brašnami vycpanými pivem), pomáhá nám celkem sympatický průvodčí. Od něj se pak dozvídám, že vlak (dle očekávání) nestaví v Otradovicích, odkud bychom to do Čelákovic měli nejblíž. Nakonec se rozhodujeme jet pouze do Staré Boleslavi, odkud pak již částečně potmě dojíždíme domů.