Podzimní Jizera 8. - 9.10.2005

Zvadlo na tuto akci nikdy neexistovalo.

Tak tahle akce nebyla plánována zrovna moc dlouho dopředu. Nejdříve jsme totiž měli jet ke Škrdlatům, ale když ta se ve slibovaném termínu neozvala, začal jsem v průběhu čtvrtka vymýšlet náhradní program. Protože předpovídali na víkend skoro jasno a denní teploty kolem 18 °C, napadlo mě vyrazit na vodu - zvlášť když Vavřinec, plánovaný na další víkend, jsem zkonstatoval za akci, kde by mé zvíře nejspíše příliš zvlhlo a bylo by nerudné.

Takže jsem ve čtvrtek napsal Mariáně, jestli s náma nechce na Opatovický kanál ... Mariána se docela tvářila, ale pak si nebyla schopna sehnat háčka, čímž to padlo. Takže jsem v pátek večer dal Klokanovi na výběr mezi Opatovičákem, spodní Jizerou (máme to blízko, můžeme dojet až do Čelákovic) a nějakou cykloakcí. Klokan nechtěl na Opatovičák a jinak mu to bylo jedno ... takže nakonec zvítězila Jizera.

Sobota 8.10.2005

Balíme se a vyrážíme až v sobotu ráno, Klokan se toužil učit ... a stejně nevím, kde bychom v Mladé Boleslavi spali. Loď vytahujeme z kuchyně, nakládáme a jedem'.

Bereme to přes Lysou do Benátek, zde váhám zda nezastavit v hospodě u Samců a nenechat natočit do flašek podkováňské pivo, ale s vidinou toho, že by pak musel řídit Klokan nebo že bych si nemohl dát ani pivo jedu raději dál. V Pískové Lhotě odbočujeme směrem k pivovaru Podkováň ... no, trochu tu odbočku hledáme, je to taková uzoučká cesta vydlážděná kostkama.

Před pivovarech zastavujeme v 11:26, místní prodejna má otevřeno do 12:00 a nepatří pivovaru, prodávají tu jen lahváče (10°, 11°, 12°, ostatní stupňovitosti nemají) a sudy, žádné půllitry atp. ve které jsem doufal. Pětilitrové soudky se plní přímo v pivovaru, musel bych si ho vyzvednout někdy později. A v druhé části domku je i docela sympaticky vypadající výčep, bohužel prý jen pro zaměstnance pivovaru. Takže odjíždíme hledat hospodu, kde by nám Podkováně natočili do flašky, abychom měli co popíjet na lodi.

K Jizeře se vracíme přes Kováň, Krásnou ves a Vinec, jediná otevřená hospoda je ovšem ve Vinci a točí pouze Gambrhnus. Takže se nakonec vracíme do bývalého motorestu v Pískové Lhotě, dnes spíše hospodě. Přijíždíme akorát na otvíračku ve 12:00, mají tu výbornou dvanáctku Podkováně (za 14 Kč) a slušný guláš. Jinak hospoda je docela pěkná narozdíl od výčepního, ale ten je aspoň celkem sympatický.

Do Boleslavi už musí řídit Klokan. Parkujeme u nádraží, u silničního mostu na ř.km 36,4, převlékáme se, nakládáme loď a Klokan se seznamuje s jakousi vyšinutou Slovenkou. Vyrazit na vodu zvládáme asi ve 14:00. Není nijak zvlášť teplo a nebe bych hodnotil spíš jako skoro zatažené...

První jez jedeme po zběžné prohlídce z naplaveniny ... dva menší skoky, pohoda - ale na laminátu bych to nejel. Cestou do Benátek překonáváme další čtyři jezy - jsou v podstatě suché, vždycky všechno krade elektrárna. Všechny mají také téměř totožný tvar - vysoký jez s jen mírně šikmou spádovou deskou a pak vysoký skok. Těsně po překonání Dražického jezu obsluha čímsi pošteluje, cákne po nás trochou vody ... a roztočí mlýnské kolo vedle elektrárny.

Jelikož je už po páté a brzo se stmívá, cestou do Benátek zkoušíme hledat místo na spaní, zle moc to tu nevypadá, takže dojíždíme až na obludný jez v Benátkách. Je naštěstí suchý, takže ho přenášíme po tělese ... ale po obou stranách má náhony a není mi úplně jasné, kudy by se měl přenášet ... někdo tvrdí, že vlevo skrz fabriku, starší zdroje uvádějí vpravo... Trosku druhého benáteckého jezu v pohodě sjíždíme provalením a zastavujeme na konci slalomové tratě pod ním.

Zde nakonec i kotvíme, je tu jakýsi minilesík, bohužel hezky zasraný a zabordelený. Nicméně stmívá se, takže večeříme studenou stravu, rozděláváme pelech v bordelu a jdeme do hospody U Samců (je z těch podkováňských nejblíže). Popíjíme výbornou desítku i dvanáctku Podkováně (za 11,- resp. 13,-) a nějaké bereme i s sebou na zítřek do flašky.

Neděle 9.10.2005

Ráno vstáváme relativně pozdě, balíme, snídáme večer naložené vločky a kolem jedenácté vyrážíme.

Cestou potkáváme dva jezy. První je vysokánská obluda s cca 15 metrů dlouhou téměř rovnou spádovou deskou a více než 3 metrovým skokem na jejím konci. Nechápu, kterej idiot moh' tohle vyprojektovat. Přenášíme, není to tu ovšem zrovna dvakrát pohodlné. Z protějšího břehu nás má banda z nějakého hotýlku (či co) jako dobré divadlo.

Sympatickou hospodu v Tuřicích vynecháváme, Klokan se chce ještě odpoledne cosi učit, takže makáme. Vůbec to tu neteče, ale alespoň je dneska teplo a svítí na nás sluníčko. Jez u Otradovic je sice nízký, ale válcový, takže přenášíme. Ikdyž pod ním uvažuji, že by možná šel sjet - skok není až takový a vývar má tak 3 metry...

Labe teče zhruba stejně jako ta spodní Jizera (tedy vůbec), takže to proti proudu docela jde. V Čelákovicích kotvíme kousek pod jezem ... a zjišťujeme, že je 15:31 a tudíž mi vlak do Mladé Boleslavi před třema minutama ujel a další pojede až za dvě hodiny. Obědváme ... a rozhodujeme se donést loď domů ručně ... než aby tu Klokan tři hodiny čekal na můj návrat s autem. Takže vyjíždíme proti proudu náhonem (jde to ztuha) a kotvíme co nejblíž centra Čelákovic u jakési stoky.

Cestou domů se docela protahujeme, loď nosíme samozřejmě prázdnou, po kouscích a vracíme se pro barely. Zvládáme to od řeky až domů asi za půl hodiny. Já se pak ještě večer vracím vlakem pro auto...