Divoká Orlice a Moravská Sázava 12. - 14.5.2006

Sepsal: Jóžin
Detaily o umývání Osmého divu světa dodala: Mariána



Zvadlo se povaluje tady.

Tuhle vodu jsme s Mariánou domlouvali dlouho dopředu. Uvažoval jsem, jestli nejet 29. - 30.4. na Labe ... ale Mariána se na Labe bála, a tak jsem se nechal ukecat na tu Orlici. Pár týdnů před akcí mi pak neschopný impotent sděluje, že v neděli musí někde nezbytně nutně chlastat (jako by nechlastal furt, alkoholik), takže s námi pojede jen v sobotu tu Orlici. Zbylá sebranka je jako obvykle příliš líná.


Pátek 12.5.2006

Z práce dorážím něco po páté a jdu se sbalit. Od Klokana se dozvídám, že zvládl zlomit ve Škodovce klíč, ale tou troskou to za pomoci kombinaček nějak otevřel. Zlomený klíč mi samozřejmě kapku kříží plány, náhradní mám ve Stodůlkách a cestou z vody chci dát Škodovku k posouzení shnilosti Jarkovi ... a to s tou troskou klíče moc nejde. Nakonec to nechávám být s tím, že pak asi pošleme náhradní klíč poštou ... a cca v 18:00 vyrážíme.

V Přerově n. L. bereme benzín za 29,8 Kč, v Hradci ho ovšem kupodivu mají o padesátník levnější. Škodovka jede docela slušně, takže jsme 20:09 v Potštejně u jezu, tedy 9 minut po srazu. Mariána tu zcela podle očekávání ještě není. Přijíždí až s více než hodinovým zpožděním ... a s Osmým divem světa.

Překládáme loď a náš bordel k Mariáně, Škodovku tu necháváme, a jedeme k Nekoři, na náš oblíbený kopec. Oheň neděláme, abychom někoho nenasrali. Žereme Mariánin pseudoguláš i s ušima a popíjíme k tomu z jeho soudku dvanáctku Richarda. Je docela dobrá. Klokan chvíli něco brnká na kytaru. Na noc nic nestavíme, je jasno.


Sobota 13.5.2006

Protože elektrárna v Liticích má být odstavená jen do 13:00, vstáváme už slabě po sedmé. Snídáme, balíme se a odjíždíme naší známou cestou pod hráz VD Nekoř. Nečiníme tak ale nijak zvlášť rychle, takže vyjíždíme na vodu zhruba ve stejný čas jako loni, tj.těsně před první pramicí (tipuji to tak na 9:30). Ještě nutno poznamenat, že při odvazování Skylly zvládám Mariáně rozbít gumicukem jedno okénko u auta. Mariána s Osmým divem světa jedou na jakési půjčené Pálavě, líný impotent si totiž nebyl schopen opravit svůj Lothlocedník.

První jez (ř. km 55,0) raději přenášíme, pak už všechno jedeme. Problém nastává u jezu na ř. km 50,0 - vpravo jsou na jezu nějaké kameny, ale vypadá to OK, vlevo to víc vře ... Nakonec se rozhodujeme pro pravou stranu, což je zřejmě chyba, protože se zvládáme špicí zaseknout mezi ty kameny, pak nás to přetáčí rovnoběžně s lesem a takto padáme do nabublané vody pod ním. Takže se samozřejmě koupeme, vývar naštěstí nedrží. Pod jesem se pak hezky mlátíme o šutry, čímž Klokan zvládá získat zpět svou zdravě modrou barvu. Uplavávají nám jen molitany (pivo je dobře přivázáno ... a asi je vůči šutrům odolnější než Klokan), naštěstí nám je nějaký kamarád obětavě zachraňuje.

Osmý div světa to kupodivu jet nechce, takže to s Mariánou jedu na Pálavě já - vlevo a bez problémů. Jez na ř. km 45,3 jedu jako obvykle první já s Klokanem, bez problému ... a čekajíce na Mariánu, necháváme se unášet. Mariána přijíždí až za relativně dlouhou dobu ... a sděluje nám, že vykoupal svého hydrofobního háčka.

Authentický popis od Mariány:
Nad jezem se trošku motáme, neb se ještě cpu do popruhů a nechceme nikomu najet na hlavu. Řadíme se nakonec za nějakou otevřenku, která to nejspíše chce sjet podél pravého břehu s využitím odražené vlny. Na nafukovadle by to ovšem bylo příliš velké rodeo, a tak mířím asi o dva metry nalevo. Poučen předchozím pozorováním, jak to hodně snáší vlevo, loď rovnám přesně na hraně, abychom se nepřetočili, takže jez bereme krásně nakolmo, ale pouhé tři metry od kraje. To byla poněkud chybka odhadu úhlu mezi jezem a břehem, takže pod spádovou deskou se přesně potkáváme s odraženým proudem zprava, kterážto facka pohodí špičku vlevo vzhůru … a nepřikurtovaný háček se překuluje vlevo do vývaru. Duchapřítomně se chytá lodi, kterou horkotěžko kočíruju alespoň trochu do původního směru, aby si ji nestáhnul silnější vývar v druhé polovině jezu, ale naštěstí nás to skoro samo plive ven. Úpěnlivě se držící háček mi pak zase otáčí loď do protisměru a nechá se jí napůl vláčet a napůl válcovat přes šutry, podobně jako předtím Klokan, který také nebyl schopen dostat se ke špici proti proudu. Kupodivu přitom zvládá udržet pádlo. Jelikož háček se narozdíl od Klokana nijak nesnaží situaci řešit, nezbývá mi než zavelet, ať se pustí; ostatně již si na něj brousí zuby níže číhající žabák na házečce. Stavím v tišince vpravo pod koncem navigace a obratem se ke mně žene háček, natolik překotně, že prý ani žabákovi nepoděkoval. Vypadá to, že měl větší štěstí než Klokan a je celý ...

Stupeň u ústí Rokytenky letos nemá tu sílu, záchranáři tu ale zase jsou. Na Statku u krtka stejně jako loni zastavujeme, chceme si dát Žambereckého kance a klobásy (tentokrát asi bohužel nejsou koňské), ale nakonec to balíme. Zjišťujeme totiž, že už je poledne a na Litičák to máme ještě 9 km, takže spěcháme. Myslel jsem, že jsme se o tolik nezdrželi (oproti loňsku).

Jez na ř. km 37,2 pulzuje - chvíli je někde vlna a odtéká to, chvíli je tam vývar, ale ne moc dlouhý, takže v pohodě. Stupínek 35,6 nám taky dělá trochu problém - jedeme moc vpravo, takže nás nabírá boční proud a žene po hraně vývaru, ale nakonec to ustojíme. Ač jsme v Liticích až něco po 13:00, elektrárna se zdá být stále ještě mimo provoz. Jedeme jez a pak Litický oblouk, hezké a snadné WW II-. Zastavujeme někde zhruba na ř. km 31,0 a dáváme k obědu Mariániny utopence s mými lahváči. Když děláme společné foto, přidává se k nám Lišák (se samicí, asi liškou), kterého bych vůbec nepoznal, kdyby se ke mně nehlásil. Prý pracuje v Žamberku, ale pivo nevaří.

Následující dva jezy sjíždíme ... a za chvíli jsme u Škodovky. Sjíždíme si ještě potštejnský jez (25,1), vlevo od něj staví nějakou strašnou zvrhlost. Zatímco vyfukujeme Pálavu, nakládáme Skyllu a vodácké krámy, začíná pršet. Ale my jedeme na Kance (do Žamberka). Je docela dobrý, třináctka o poznání lepší než dvanáctka. Mariána, která bude z Nekoře řídit své perforované vozidlo si dává jen jedno, navíc je s námi v hospodě zájezd důchodců a obsluha nestíhá ... takže po dvou pivech odjíždíme. Mariánin šmejd kupodivu v Nekoři nikdo neukradl. Přehazujeme si věci a se slzou v oku se loučíme.

Protože Morava je docela suchá, míříme na Moravskou Sázavu. A poněvadž nám v cestě stojí Lanškroun, rodiště soudruha kulturního referenta, volám mu, zda s námi nechce jít do hospody - nebo někam jinam. Soudruh kulturní referent o žádné rozumné hospodě neví, a tak se k nám nakonec přidává s kolem a flaškou rumu s tím, že večer strávíme někde u ohně. Scházíme se po hezkém deštíku před Penny Marketem, kde ještě dokupuju nějakého Staročecha, aby ten večer nebyl moc suchý. Na kraji Lanškrouna směrem na Žichlínek potkáváme sympatickou hospodu s Ježkem (soudruh kulturní referent má zřejmě v kultuře solidní nedostatky) ... ale jedeme dál, už jsme přichystaní na oheň.

Moravská Sázava v Žichlínku je spíš potok. Z Tatenic jedeme nahoru na kopec Lázek, ale někde před Strážnou uhýbáme po lesní cestě doleva a asi 50 m od silnice parkujeme. Les je silně mokrý a chvílemi dost hnusně prší. Stavíme stan, vaříme večeři, popíjíme a diskutujeme. Nakonec soudruh kulturní referent odjíždí na svém kole (které jsme mu sem milostivě dovezli) v dál a my jdeme spát.


Neděle 14.5.2006

Ráno je zataženo a chladno, ale neprší. Snídáme zbytky od večeře a přesouváme se do Krasíkova, který se zdá být rozumným místem pro začátek plavby. Řeka už je rozumně široká, i s vodou to vypadá OK ... takže se přebalujeme a převlékáme a zamknuvše Škodovku, vyplouváme. Je asi 11:00.

Hned na začátku si dáváme jeden sjízdný stupínek a kousek za ním opět sjízdný jez ... a pak už jen podjíždíme tuny železničních mostů. Říčka je poměrně špinavá, ale docela teče, ZWC - WW I- odpovídá. Okolí je docela hezké, spadlých stromů po málu (a v pohodě). Občerstvujeme se pouze podkováňským pivem z vlastních zásob. Na vodočtu v Lupěném odečítáme 61 cm a kousek za ním nás čeká hnusný nesjízdný jez. K silničnímu mostu v Zábřehu, na ř. km 4,7, přijíždíme těsně před třetí, tedy přesně v okamžiku odjezdu couráku, kterým by se Klokan mohl vrátit do Krasíkova pro auto. Než se ovšem převlékne, vlak už je dávno pryč. Takže čekáme dvě hodiny na další, mezi tím obědváme, umýváme loď a jdeme se kouknout na blízký zkurvený jez na ř. km 4,5.

Další vlak má samozřejmě dle zákona schválnosti zpoždění, takže Klokan pak docela kmitá, aby stíhal vlak v 18:10 směr Praha. Při svém šíleném příjezdu mne málem přejede. Házíme loď na střechu, Klokan běží na vlak, já nakládám věci a vážu loď a mířím se Škodovkou do Prostějova k Jarkovi ... Vozidlo se celou cestu až do PV chová způsobně.



Zpět na hlavní stránku cancáku.
Vytvořeno 12. - 18.5.2006