Velikonoční čundr 10. - 13.4.2009

Zvadlo bydlí tuhle.

Pátek 10.4.2009

S Eliškou se scházím něco po čtvrté ve vlaku směr Plzeň. Vlak v 16:11 odjíždí, ovšem bez SKR, kterému se tentokrát konečně jeho příchod 5 minut po odjezdu nevyplatil. Cestou do Plzně se s Eliškou pokoušíme aspoň teoreticky ovládnout pravidla hry preferans, na hru samotnou bychom potřebovali třetího. V městě splašků pak přibíráme MadMaxe .... a cestou do Holýšova hrajeme mariáš.

V Holýšově míříme do hospody Na Růžku, kde mají fakt výborný Chodovar ... a mají tam i vařit, což se ale ukáže býti fáma. Dáváme tedy jen utopence, jsou docela dobří. Asi po hodině a půl se ozývá přijevší Soudruh Kulturní Referent, kterému jsme sice nahlásili přesnou adresu hospody, ale přesto není schopen trefit. S pomocí místních to nakonec nějakou oklikou zvládá.

Pak se přesouváme ze zahrádky dovnitř ... a hrajeme krávy. Nějak kolem jedenácté nás vyhazují, takže míříme přes Dolní a Horní Kamenici kamsi k jihu. Spíme v lese, kousek od potoka.

Sobota 11.4.2009

Vstáváme chvíli před devátou. Eliška rozdělává třetí sirkou oheň (v optimálních podmínkách). Mimochodem, svoje sirky nemá, stejně jako nůž, otvírák, sůl a bůh-ví-co dalšího. SKR pro změnu nemá lžíci, MadMax si ji vyžebral včera v hospodě. To je materiál...

Po snídani míříme na Lacembok, kde je k vidění cisterna se zajímavou chodbičkou, zřejmě na vypouštění, kousek nad ní amorfní zbytek zdi a na SZ ještě zbyteček hradby - to je v jádru všechno. Jádro odděluje od okolí velmi masivní příkop, před nímž je vyhlouben ještě jeden, výrazně mělčí. Dále k hradu přiléhá obrovské a dosti svažité předhradí, které jde až k rybníku pod hradem. Po východní a jižní straně je předhradí chráněno příkopem a malým valem, v němž se skrývá zbytek zdi. Jinak tu zjišťuji, že mi odešel display od foťáku, což příliš nepotěší.

Z Lacemboku jdeme do Krchleb, kde jsou 2 hospody. Ta první vypadá otevřeně a chlubí se Gambrhnusem, ta druhá je zavřená. Jdeme tedy zpět do té první (U Janoušů?) ... a kupodivu tu mají krom splašků i výborně natočenou 11° Chodovar. Dáváme tedy po dvou pivkách, to druhé pak dopíjíme venku, protože hospoda v mezičase zavřela - má otevřeno 11 - 13 a pak až večer. Jinak tu mají pěkné dětské hřiště, kde s Eliškou chvíli řádíme.

Dál to bereme více-méně azimutem do Osvračína. Je vyloženě letní počasí, pálí slunce a je vedro. Hrad, kreslený na mapě jako "stopy opevnění", je silně zarostlý. Příkop před předhradím je sotva znatelný, na předhradí pak žádné pozůstatky zástavby nejsou. Příkop kolem jádra hradu je hluboký docela dost. V jádře je k vidění roh parkánové hradby na jihovýchodě, nahoře pak drobný zbytek zdi v sondě po archeolozích na severovýchodě, na jihu pak, v jiné sondě, střílna v nějaké zdi. Zatímco fotím, zbytek míří do hospody - ta standardní je zavřená, takže končí na hřišti, kde se točí jen Gambrhnus.

Po pozdním obědě pokračujeme v dál po žluté do Kanice, kde míříme klasicky do hospody. Ta je ovšem zavřená, otvíračku vyvěšenou nemá, ale dle místních má v 19:00 otvírat. Jdeme se tedy ještě mrknout na koupaliště, ale je sprostě zamčené a oplocené, takže se nesmáčíme. Hospoda, třebaže má ceduli Gambrhnusu, točí desítku Budvar. Lepší než drátem do oka. Dáváme tedy jedno, dobíráme vodu a mizíme do lesa. Slunce zapadá, kurevsky se ochladilo. Spíme kousek za vsí, vaříme večeři, popíjíme naše domácí víno a žvaníme.

Neděle 12.4.2009

Vstáváme něco po deváté a Eliška zákeřně SKR tvrdí, že je půl jedenácté, v neúspěšné snaze dostat ho ze stanu. Ano, ti zvrhlíci spí ve stanu. Ač je nádherně, ani mráček.

Vaříme snídani, balíme a vyrážíme na Netřeb, ovšem ne nejkratší trasou, ale nábližkou po žluté, poněvadž si chceme užít místní tisový háj. Některé tisy jsou docela pěkné a pár jich roste i přímo na hradě. Jinak z hradu zbyl pěkný tesaný příkop, dosti vysoké zbytky 2 zdí donjonu (z čehož ta zachovalejší má dvě celkem nehezké praskliny), kus hradby na západě a nějaké ty terénní nerovnosti.

Z hradu míříme po žluté značce přes Úlíkov směr Nový Herštejn. Stále je jasno a vedro... Samotný hradní kopec zdoláváme napřímo azimutem - přes některá zarostlá místa a mírně obrostlá suťová pole to docela stojí za to. Na hradě je lidí jak na Václaváku, ale podmínky k focení jsou docela dobré. Nový Herštejn se nějak extra nerozpadá, ale bylo by dobré, kdyby se mu někdo věnoval. Rozlehlý donjon je celkem OK, zajímavá vícefázově postavená hradba jakž-takž taky (na většině míst), horší to je se západní věží, naopak z jižní věže už téměř nemá co spadnout. Asi v nejhorším stavu je panenská bašta na východě.

Z Herštejna jdeme po červené na Rýzmberk, na Příkopech tentokrát nezastavujeme. Rýzmberk je plný lidí, hospoda i rozhledna jsou otevřené ... a oprava hradu vůbec nikam nepostoupila ... ostatně podle expozice v rozhledně se tu nic neděje už asi 3 roky. V hospodě mají Gambrhnus a cosi pod názvem Rýzmberské pivo - prý je to "asi" dvanáctka, je to polotmavé a nechtějí prozradit, kdo to vaří. A ještě tvrdí, že je to "ze 3 druhů piva"... No, za moc to nestojí. Z rozhledny je docela pěkný výhled, na hrad samotný ovšem moc ne.

Z Rýzmberka se sypeme obligátně do Koutu. I tady se zdá vše při starém. Korbelka je otevřená, v hospodě v zámku prý místní pivo nemají ... a asi poslední hospoda v Koutu, na zelené značce, točí Gambrhnus. Takže zůstáváme v Korbelce, kde mají stále výbornou místní desítku a dvanáctku ... a tmavou čtrnáctku. Nicméně obsluha stojí opět za hovno ... tedy asi do 19:00, dokud je v hospodě kromě nás a obsluhy ještě někdo další. Jinak hostinský tvrdí, že se tu přes víkend vystřídalo strašlivé množství lidí ... a proto je vyžranej, ani brambůrky nemá. Vydržíme až do zavíračky, tedy do 22:00 - hrajeme krávy a preferans. SKR silně prohrává, naopak MadMaxovi se daří.

Spát jdeme do Eliščina lesa, tedy lesa, který nám Eliška vybrala. Je kousek po zelené k jihu. Rozkládáme se hned u cesty, na ní posléze vaříme. A chvíli po půlnoci uléháme ...

Pondělí 13.4.2009

Ráno vstávám první a ze dvou smrkových větví pletu cosi, čímž po snídani dávám přes zadek Elišce, abych podpořil její plodnost.

Po sbalení míříme zpět do Koutu na vlak, ve kterém následně krajeme preferans. V nádražce v Domažlicích pak přecházíme na krávy, zapíjené Koutským pivem. Ve vlaku do Prahy se z pochopitelných důvodů vracíme zpět k preferansu. SKR stále silně prohrává.

MadMax nás opouští v Plzni, my zbylí se rozpouštíme až na Smíchově....