Čundr na Týřov 4. - 6.2.2011

Zvadlo bydlí tuhle.

Pátek 4.2.2011

S Dejvem se scházím v 18:33 v Praskolesích, Mariána simuluje a nikomu dalšímu jsem po zkušenostech z minula ani nepsal. Míříme po silnici přes Chlustinu do Žebráku, kde nakukujeme do hospody Barroko, která se honosí svítící cedulí Bakaláře. Stejně jako minule ho ovšem nemají ... takže pokračujeme po silnici do Točníku, do hospody U krále Václava IV.

Hospoda je kupodivu relativně prázdná - proti minule, kdy jsme měli problém se vejít. Asi sem chodí do značné míry chataři, chalupáři a podobná sebranka. Tentokrát točí pouze 10°, 12° a černou 13° Herolda, 14° v zimě asi nejde na odbyt. Chlastáme asi do 22:30, pak míříme spát do stejného lesa, jako minule. Stavíme Dejvovu plachtu ... i když zbytečně, neprší. Zato hodně fouká.

Sobota 5.2.2011

K snídani vaříme rýži s čímsi a pak přežraní balíme a vyrážíme po červené a zelené na Řebřík. Kromě příkopů je tu k vidění studna v jádře a vedle ní místo paláce s otesanou skálou na straně ke studně. Zbytky zdí žádné.

Dále pokračujeme po zelené k Jankovskému mlýnu, u nějž obědváme a v rámci toho diskutujeme se dvěma vodáky, kteří si vyrazili sjet zde protékající Zbirožský potok. Prý jsou tam dál hezké peřejky a vodopádek. Skutečně, za silnicí Podmokly - Broumy se údolí svírá, začínají peřejky, občas nějaký padlý strom ... a po chvíli přichází zatáčka se skalní průrvou a malým vodopádem - slavná Skryjská jezírka. Ale vodáci se flákají někde vzadu...

Kousek za Jezírkama jde pak cesta pár desítek metrů po skále a místy vodou ... asi tu bývá obvykle méně vody. Dál nás čeká už pohodové stoupání a následně klesání do Skryjí. Tam, jsouce celkem znaveni, zapadáváme do hospody jménem Trilobit, kde točí dost hnusný Zlatopramen ... a prodávají trilobity. Dáváme jedno, dobíráme vodu a vyrážíme dolů k mostu a od něj po žluté k Týřovu. Cesta je naštěstí celkem udržovaná a ledových míst je jen pár. Za soumraku jsme pod Týřovem - tábor rozbíjíme poblíž lávky přes Úpořský potok - chataři spí zimním spánkem, takže je tu klid. Vaříme špagety a po nich svařák, furt dost hnusně fouká. Spíme opět pod plachtou, ale neprší, takže zbytečně.

Neděle 6.2.2011

K snídani vaříme opět rýži, ale nezvládáme ji nějak sníst, takže jdeme vytrávit nahoru na Týřov. Je vysekaný, ale nikdo ho, bohužel, neopravuje. Lezu i na vrchol severně od něj, kde měla stát předsunutá bašta - ale je tam jen ohniště a hezký spací plácek (tedy pokud nefouká) s výhledem na Týřov. Bašta tam být mohla, ale žádný viditelný zbytek (ani příkop) tam není.

Vracíme se k věcem, dobalujeme a vyrážíme - chceme jít dle mapy po cestě po našem břehu Berounky po toku dolů. První překážkou je Úpořský potok - já ho na rozlitém místě procházím - mám kanady. Dejv kanady nemá, 2 stromy přes potok ignoruje a nakonec se rozhodne v jednom celkem úzkém místě přehodit batoh a potom přeskočit. První polovina akce se mu daří, druhá méně - končí oběma nohama v potoce. Aspoň si je umyl.

Podél pravého břehu Berounky se k severovýchodu táhne pouze louka, žádná cesta tu není. Louka navíc po cca 600 m končí, takže se můžeme buď vrátit nebo přeplavat anebo šplhat prudkým svahem kamsi. Volíme poslední variantu, vylézáme až nahoru na hřebínek, který končí "předsunutou baštou". Na něm má být dle mapy další stezka ... a opět není. Takže lezeme na druhé straně hřebínku zase do údolíčka nějakého potoka, kde už cesta je. Zřejmě ta, co vede přímo šíjovým příkopem Týřova. Je celkem pěkná, asi by byla sjízdná i osobákem, ale raději něčím terénnějším (a pilu s sebou - 2 padlé stromy). Po asi 2,5 km stoupání nás cesta přivádí na nehezkou asfaltku jež zove Leontýnská cesta.

Po té jdeme až ke Karlově Vsi, od ní po modré a po červené do Roztok. Modrá je vyasfaltovaný hnus, červená docela hezká. Na kraji Roztok si zacházíme asi 200 m k hospodě U křížku - mají 10°, 11° a černou 12° Budvar. Dáváme si po jednom řezaném a pak se sypeme dolů na vlak. Hledat hospodu U zlomeného pádla s Bakalářem bohužel nemáme čas.

V 16:33 odjíždíme vlakem do Berouna, kde jdeme ještě na jednoho Medvěda. Za 11° chtějí neuvěřitelných 17 Kč.