Druhý čundr kolem Malše 27. - 29.4.2012

Zvadlo na tuto akci nikdy nevzniklo.

Pátek 27.4.2012

S Dejvem se scházím v Českých Budějovicích na nástupišti, odtud jedeme dál vlakem do Bujanova. Dle místní obyvatelky tu však hospoda nefunguje, takže míříme rovnou po žluté značce na Louzek. Spíme hned vedle předhradí, před spaním popíjíme vínko.

Sobota 28.4.2012

Ráno vstáváme a na ohništi u hradu vaříme snídani, já zatím fotím hrad. Louzek je vysekaný a před ním stojí bouda sdružení Hrady na Malši, které se ho snad chystá konzervovat.

Po žluté pokračujeme dál do Mostků, svítí sluníčko a je vedro ... takže máme slušnou žízeň. Domorodec nám ovšem tvrdí, že tam hospoda není ... takže tu neoficiální, co jsme v ní před 11 lety s Klokanem, Medvědem a Burgánem chlastali, nám buď zapřel anebo už neexistuje. Pokračujeme tedy vyschle po žluté dál do dle mapy ještě menší vísky, jež zove Hradiště ... kde kupodivu hospoda je - a otevřená. Kromě jihoafrických splašků točí i desítku Budvar, takže si dáváme po dvou pivech a hrajeme vrhcáby, stejně jako včera ve vlaku.

Pak pokračujeme k přehradě na říčce Černá a odtud dle mapy na zříceninu hradu Sokolčí, tvarová odbočka je zřejmě zrušená. Předhradí je rozlehlé a mírně svažité, nicméně Durdík zjevně potřeboval mnoho fantazie aby tu viděl "relikty větší podsklepené budovy s rizalitem". Jádro hradu je postaveno na úzkém skalním bloku. Nejlépe je dochovaná vnější zeď paláce a přilehlá věž, dále je to horší. Nezdá se, že by tu sdružení vykazovalo nějakou činnost.

Dál jdeme po červené přes Blansko do Kaplice. V Kaplici se ptáme po hospodě s Eggenbergem, leč marně. Končíme tedy v hospodě v bývalém pivovaru, která se chlubí cedulí Budvaru, ale má od něj jen desítku, nabídka jihoafrických patoků je širší. Ale ještě mají kvasnicovou 13° Svijany - zkoušíme ji, ale za mnoho nestojí. Po 2 pivech a pár hrách vrhcábů vyrážíme zase dál - k severu, směr Pořešín. Za soumraku kotvíme na loučce u nějaké rozpadající se chatičky, je tu i ohniště. Vaříme k večeři předvařené fazole a popíjíme vínko.

Neděle 29.4.2012

Ráno vstáváme brzo, vaříme snídani a šlapeme asi kilometr na Pořešín. Členové Sdružení tu nejsou, nicméně hrad je vysekaný a místy zakonzervovaný. Pravda někde trochu nešťastně ... třeba cihelná klenba ve třetí bráně. A občas někde něco vyhrabali archeologové - například zbytky bergfritu. Dejv pak vyráží napřed, protože potřebuje srát... a pak nemůže najít pokračování modré značky jen proto, že na rozcestníku chybí směrovka. Tak ho musím mobilem navigovat.

Po modré tedy šlapeme k severu, zpočátku podél Malše, následně pak skrz pár lesíků a mezi poli až do vísky Sedlce, kde kupodivu potkáváme hospodu, ovšem zavřenou. Opět je slunečno a vedro, asi 25° ve stínu... takže žízeň by byla. Takto nám nezbývá než na sucho pokračovat po tvarové odbočce na hrad Velešín. Zde jsou zbytky o poznání skromnější - kromě valů a příkopů je tu k vidění vykopaná část bergfritu s chodbičkou a odpadní šachtou záchodu, zbytky zdí (z části novodobé) kaple a různé drobné zbytky zdiva rozeseté po celém jádru hradu. Hrad je vysekaný jen z části, bergfrit je zakonzervovaný a Sdružení tu staví velkolepý most přes hradní příkop.

Z hradu se vracíme do vesničky, odtud ještě kousek zpátky po modré na silnici Svatý Jan nad Malší - Velešín. Po ní jdeme až do Velešína, kde u autobusového nádraží uzřím ceduli Budweiser Bürgerbräu ... takže jdeme na jedno rychlé. Točí 11° B. B. (Samson) a je výtečná, rozhodně nejlepší pivo tohoto čundru.

A pak míříme na vlak, nemáme mnoho času. Na zastávce Velešín-městys jsme zhruba 12 minut před "pravidelným" odjezdem vlaku, vlak má ovšem asi 8 minut zpoždění, takže bychom další pivo v pohodě stihli. Průvodčí nás ignoruje, takže do Budějovic jedeme zadarmo, ale kvůli zpoždění si tam nestíhám koupit ani lístek ani lahváče. Dejv se odpojuje a míří do Plzně. Já lístek kupuji tedy až ve vlaku, průvodčí mi to dá z Českých Budějovic - jižní zastávka. Před Veselím je výluka, takže do Prahy dojíždíme s téměř půlhodinovým zpožděním...