Dětský čundr Chebskem 25. - 27.6.2021

Zvadlo neexistuje a ani nikdy neexistovalo.

Původně jsem uvažoval o čundru s dětma i dřív, ale dost nám do toho zasáhl Covid, který jsme si kromě Sváti všichni nedávno prodělali, tak vyrážíme až teď.

Pátek 25.6.2021

Protože naše Volvo je po zásadnější opravě a chystáme se s ním jet za pár dní do Bulharska, Marra mi doporučil, abychom ho ještě v Čechách pořádně projeli, kdyby byl nějaký problém, ať seprojeví ještě tady. Proto tedy na čundr nejedeme normálně vlakem, ale autem. Vyjíždíme nakonec asi v 17:00, v Libni vyzvedáváme Klokana a vezeme ho do Kolešovic – na čundru nebyl, snad co se Mojmír narodil. A konec konců, před týdnem ho odrovnalo 17 km na kole na několik dní – třeba na to měl nějaký vliv Covid ... ale když se člověk dlouhodobě nehýbe, musí se to někde projevit…

Jedeme k Chebu, do Starého Rybníka, kde asi ve 20:30 parkuju auto u Čistého rybníka a vyrážíme přespat do lesa na jihozápadě. Děti si staví stan, já tropiko. Je po dešti, všechno nasáklé a vypadá, že ještě pršet bude. Mokrému dřevu se nechce moc hořet, musím obětovat i kus březové kůry z KPZ. K večeři ohřívám brambory s domova a dávám do nich konzervu Staročeského guláše, je to docela dobré, ale rozmazlenec Mojmír to nechce žrát, tak se cpe suchým chlebem. Uléháme už v podstatě za tmy. Děti si dají boty tak šikovně, že jim do nich přes noc naprší.

Sobota 26.6.2021

Ráno vstávám před sedmou, kolem je mlha, ale i tak optimisticky vyrážím do vsi, fotit zdejší hrad. Zámek v předhradí je uzavřený, přístup na hrad je možný jen odzadu od rybníků, přes zřejmě už řadu let stržený plot. Fotím interiéry předního paláce a sklepy zadního paláce, mezi tím naštěstí mlha mizí. Přední palác má v úrovni podlahy 1. patra udělanou hydroizolaci, tak do něj snad už nezatéká, rovněž je opravená JV hradba hradu, jejíž vyšší část se bohužel asi před 10 lety zřítila, a zbytek V věžice.

Vracím se k dětem, snídáme, balíme a vyrážíme. Nejdřív je beru na krátkou prohlídku hradu a pak míříme do Skalné. Proti předpovědi, která slibovala mraky a déšť, je slunečno a docela vedro. Ve Skalné míříme samozřejmě na místní hrad Vildštejn, kde absolvujeme v poledne prohlídku. V interiérech vlastně nic moc k vidění není – nějaké klenby ve sklepech a jinak jen novodobý nábytek, hasičské stříkačky atp. Kupuju dětem ještě zmrzlinu a pak vyrážíme dál – po červené směr SOOS. Ještě před rezervací potkáváme na konečné turisticky provozovaného úseku místní úzkokolejky zánovní parní lokomotivu (prý vyrobena r. 2014 v Kolíně) s jedním vagónem a fůrou turistů. Jinak lokomotiva řádně dýmá ... i na to, že je parní. Zde na konečné je k vidění depo s dieselovými důlními lokomotivami, z nichž některé opravují a 2 sušárny na rašelinu, kde se rašelina sušila na vagóncích.

K SOOSu pokračujeme pěšky, cestou dáváme oběd z vlastních zásob. Po cestě potkáváme minerální pramen Věra, pěkně probublává ve skruži, ale chuťově to až takový zázrak není. Před vstupem do SOOSu dáváme ještě pivo / limonádu u stánku. Mají sice výbornou 11° Krušnohora, ale obsluha je neskutečně neschopná a pomalá, navíc to točí do plastových kelímků.

Kupujeme rozinnou vstupenku do SOOSu, v ceně jsou dvě muzea, která za moc nestojí – muzeum vycpaných ptáků a muzeum modelů dinosaurů, oficielně se jmenují jinak. SOOS není nijak zvlášť impozantní – asi kilometrová trasa po hatích skrz rašeliniště, po cestě jeden výborný minerální pramen – Císařský pramen – a pár mofet, tedy bahenních sopek. Třeba to vypadá líp, když je to nasáklé vodou. A dalo by se sem dostat v protisměru bez placení, od pramene Věra, je tam volný průchod. Obzvlášť mimo otvíračku by to bylo asi úplně v klidu.

Od SOOSu se táhneme po červené k Františkovým Lázním, slunce dost smaží. Ale je cca 26° C, před týdnem při 33° C bychom se upekli. Za Žírovicemi značku opouštíme a míříme po silnici do Horních Loman, části Františkových Lázní, kde v Lídlu dokupujeme chleba a kupujeme a požíráme litr vanilkové zmrzliny. Je zajímavé, že tentokrát ji Sváťa konzumuje řádově rychleji než ve Skalné (kde měla vlastní v kornoutku). A pak míříme naproti do hospody Bílá Labuť, kde točí mimo jiné 11° Chodovar a mají opravdu rychlou a velmi příjemnou obsluhu, byť mužského pohlaví. Dokonce dětem dává zadarmo tatranky. Jinak dle nápisů na tabulích tu i levně vaří, ale nevyzkoušeli jsme. Po 2 pivech odcházíme, soumrak se blíží.

Míříme do nejbližšího lesa, až následně zjišťuju, že se jmenuje Wiedermannův park. Na park je teda dost hnusný, Oheň radši neděláme, připadá mi, že tu bude chodit moc lidí, což se ráno potvrzuje. Večeříme chleba z Lídlu s vařenými vejci z domova, stavíme příbytky a za pokročilého soumraku se ukládáme.

Neděle 27.6.2021

Ráno tu chodí dost lidí se psy, sportovců a podobných individuí. Balíme, snídáme opět studenou stravu a prochází skrz Františkovy Lázně na červenou značku. Chceme potkat i nějaké prameny – bereme to kolem Solného a Adlerova, ty se ale aktuálně nedají nabrat, k Novému pramenu, který se dá a je docela dobrý. Takže ho bereme 2 flašky s sebou.

O kousek dál potkáváme pavilon s Kostelním pramenem a prameny Glauber 3 a 4. Ochutnáváme všechny, Kostelní je docela obyč, nejvýraznější je Glauber 4 – chutná skoro jako Vincentka. Uvnitř je nepříjemná baba, která nám brání si ho nabrat do flašky, tak musíme to kelímků od stánku ze SOOSu, které jsme naštěstí nevyhodili. Chceme ho totiž donést Klokanovi. Baba tvrdí, že je projímavý, ale hlavní je, jak je pěkně slaný. Musíme jít několikrát, navíc to moc neteče, ale nakonec máme flašku plnou a můžeme vyrazit.

Po červené jdeme na Komorní hůrku, je pěkné vedro. Mrkneme na vrchol sopky, ale není toho tu moc k vidění. A pak už míříme do Chebu. Stále po červené, cestou někde obědváme chleba s tuňákem. U přehrady Skalka jsou pěkné atrakce, ale nechám děti prolézt jen bludiště, už je po poledni. V Chebu dorazíme na první hřiště pod přehradou a děti tu chtějí zůstat, hrad je netáhne. Tak je tu i s batohama nechávám, beru si jen foto věci a klíče od auta a jdu na hrad sám. Zastřešení hradního paláce ještě nezačali budovat a je tu příjemně málo lidí. Zvlášť kaple je pěkná.

Z hradu mířím na nádraží a vlakem zpět do Skalné, pak pěšky do Starého Rybníka. Vyzvedávám auto, popojíždím do Chebu, parkuju pod hradem a jdu vyzvednout děti … a pak už jedeme rovnou domů…