Oslava 16.5.2021

Zvadlo neexistuje a ani nikdy neexistovalo.

Poslední týden byl dost deštivý, na dalších 10 dní hlásí jen déšť … a futra už máme obroušená, tak mne napadlo toho využít a vyrazit na vodu. Pokusně tedy ve čtvrtek volám Mariáně, abych zjistil, jak na tom o tomhle a dalším víkendu je. Mariána se tváří, že teď by to o víkendu šlo, další prý ne … Tak se předběžně domlouváme na neděli – v sobotu se chystám zase do Brandýsa na brigádu.

Já uvažuju hlavně o Stvořidlech, která by tentokrát měla vody dost, ale Mariána vehementně prosazuje Oslavu, s tím, že mívá vodu jen zřídkakdy … nakonec se v sobotu večer nechám ukecat. Zkouším ještě Maríáně sehnat háčka (postupně Hrocha, Julii a Adélu), ale neúspěšně…

Neděle 16.5.2021

Vyjíždím chvíli před osmou z Peček, na místě strazu jsem asi v 10:01 – před tím trochu bloudím po Velkém Meziříčí – mají tu dva Penny Markety naproti sobě přes řeknu a fůru jednosměrek a zákazů vjezdu. Mariánino auto necháváme u vakového jezu na ř. km 60,45, který je zrovna vyfouknutý a jedeme nahoru k přehradě. Lodě vykládáme asi 100 m pod hrází VD Mostiště. Teče prý 5,26 m3/s, tedy maloučko nad minimum.

Já jedu na kajaku, Mariána sama na Barace. Slibovaná lávka nesjízdná za VV (ř. km 65,6) je docela vysoko, to by musela být slušná povodeň ... tak o metr víc, aspoň. První jez je na pohodu sjízdný leckde, my ho bereme středem. Další jez jedeme oba vl, je vysoký a v koruně má místy nějaké traverzy, ale na pohodu. Pod ním je pár stupínků, které správně identifikuju jako zbytek slalomové trati. Jsou tu pěkné drobné peřejky, opravdu tak WW II- ... kdyby to bylo delší, bylo by to i docela fajn, ale takhle to nestojí za komplikaca s pendlováním aut a tak. Končíme ve Velkém Meziříčí, u vakového jezu na ř. km 60,45. Nakládáme kajak a téměř vyfouklou vzducholoď k Mariáně, jedeme pro moje auto a pak sjíždíme až do Náměště nad Oslavou, kde parkujeme u Penny Marketu.

Dáváme oběd, Mariána těžce nafukuje vzducholoď – kondičku nemá a kompresor zapomněla u mě v autě – a vyjíždíme. Na vodočtu je asi 161 cm, tedy 41 cm nad minimum. Jez na konci Náměště, ř. km 33,2, uprostřed kapku řve, ale vlevo pěknou vlnkou odtéká a vp se dá ošidit těsně u břehu. Já jedu samo vl ... na pohodu. Mariána je měkkoň, šidí. A raft.cz nám tvrdí, že jez můžeme přenášet vl po skále – horolezecké vybavení s sebou (jinak lze v poho přenést vp). Pokračujeme dál, začínají pěkné peřejky. Ptákova kilometráž moc nesedí, zvlášť pokud jde o pěší lávky. Počasí je proti původní předpovědi docela dobré, povětšinou svítí slunce.

Peřejky se množí, některé kameny odhaluju až na poslední chvíli ... asi jsem vyšel ze cviku. Nakonec jedeme na voči i proslulou peřej Pět prstů, při této vodě zřejmě WW III. Na pohodu. Zastavujeme pod ní, já beru kajak na rameno a jdu si ji dát ještě jednou ... a pak ještě. Mariána mne u toho natáčí na můj foťák, bohužel mi na něm zůstal ze včerejška širokáč ... co nadělám. Při druhém průjezdu vezmu nějaký kámen, co se mne snaží otočit, ale ustojím to. Třetí pokus stejně jako první je na čisto.

Pěkné peřejky pokračují, ale na Pět prstů to nemá. Zastavujeme nad jezem mlýnu Skřipina (21,2), zrovna začalo pršet. Uprostřed kapku vře, vp odtéká mohutnou vlnou, vl by se dal jet asi taky. Přijíždí trojice kajakářů, které jsme potkali už pod Pěti prsty ... a jedou na voči vp. První na pohodu, druhého pod vlnou boční proud otočí, ale vyeskymuje to. Třetí má taky kapku potíž, ale ustojí to. Auto máme za rohem, pod vlnou to normálně odtéká, tak do toho jdu ... ještě jsem se letos v řece nekoupal. Mariána natáčí. Dopadnu přesně jako druhý kajakář, jen neumím eskymovat. Tak z lodě vylezu a plavu ke břehu i s lodí a pádlem a vylévám. Mariána jede - světe, div se - taky vp, vlna jí špici vezme tak pěkně, až jí z lodi vystřelí barel, ale má ho vyjímečně přivázaný. Boční proud se snaží, ale na vzducholoď nemá.

Zastavujeme u mostu na ř. km 20,3, převlékáme se z gumy, Mariána vyfukuje vzducholoď, nakládáme a jedeme zpět do Náměště. Tam si Mariána bere své věci a rozjíždíme se domů. Byla to moc pěkná voda, nejlepší za dlouhou dobu ... hold WW III ;-)